Nuldelijn
vertegenwoordigt een bijzondere visie.
Deze visie benadrukt het
belang van een samenleving waarin hulp, zorg en diensten nauw
aansluiten op vragen, wensen en problemen van klanten
(hulpvragers, cliënten of 'patiënten').
De klant 'buigt'
zich niet meer naar het aanbod wanneer dat niet goed aansluit bij de
vraag of wens, maar het aanbod 'buigt' zich naar de klant. Hierin
ligt de betekenis van 'de klant is koning'.
De
achterliggende gedachte is maatschappelijke uitval en terugval te
verminderen door zorgvuldigheid in afstemming van informatie en
bejegening van de klant.
Er bestaat een groeiende
maatschappelijke behoefte aan een concrete uitwerking van deze
visie.
Uitgangspunten visie Nuldelijn:
De klant is het middelpunt.
Het aanbod wordt op de situatie en ervaringen van de klant
afgestemd;
De klant voert de
regie over het eigen (zorg) proces en maakt zoveel mogelijk zelf
keuzes;
De
klant wordt breed geinformeerd over de mogelijkheden die er zijn;
De klant komt niet
meer terecht in langdurige en dure trajecten die weinig resultaat
opleveren (stilstand).
De klant dient voor goede hulp zo min mogelijk afhankelijk te zijn
van:
Aanbieders die niet onderling afstemmen over de klant
(linkerhand weet niet wat de rechter doet);
Aanbieders die de klant weinig of niet buiten eigen verwijzen
(beperking keuzemogelijkheden);
Bevoogding of paternalisme ('wij weten wat goed voor u is');
Ongelijke kansen (b.v. wel of niet assertief zijn, wel of geen
geld hebben).
Terug naar home